Generelt viser tilbakemeldingene at medlemmene er tilfredse med klubben. Det sosiale miljøet er godt, deltakelsen i arrangementene er høy, informasjonsnivået oppleves som tilfredsstillende, og servicen er god. Omleggingen til 9-hulls booking på mandager, i tillegg til fredager, har blitt positivt mottatt. Medlemmene rapporterer at overgangen fra 5 til 12 dagers forhåndsbooking har gjort det enklere å få starttid.
I år har vi feiret klubbens 100-årsjubileum. De fleste jubileumsaktivitetene ble holdt i perioden 8. -16. juni, men også NM for damer og herrer ble arrangert i slutten av juni og Klubbmesternes Mester på tampen av september. Med dette tatt i betraktning er det kanskje ikke så rart at mange medlemmer mener det var for mange turneringer i år. Alle de nevnte forsvinner neste år. Turneringsprogrammet for 2025 er i støpeskjeen og oppgaven er at det skal være mer tilgjengelig tid for medlemmenes «friendly games», spesielt i helgene.
Det har vært identifisert tre store minuser når det gjelder spilleflatene i år, noe som også gjenspeiles i svarene i medlemsundersøkelsen.
I forbindelse med NM ble rougen sluppet opp for å utfordre landets beste spillere. Usedvanlig mye nedbør i etterkant av mesterskapet gjorde at roughen lenge var alt for lang og mange medlemmer slet med å finne ballen. Neste år skal roughen ikke slippes opp på samme måte og hvis store mengder nedbør skaper problemer skal klubben finne alternative måter å klippe den på.
I medlemsundersøkelsen meldes det om tregere og mer ujevne greener enn tidligere år. Flere ugunstige forhold i 2024 ga oss problemer. Kombinasjonen av stort spilletrykk og ekstremt mye nedbør ødela de greenene som har færrest flaggplasseringsmuligheter.
I høst startet arbeidet med å fjerne eksisterende gress, forme og utvide greenflaten på de to dårligste greenene, hull 4 og 9. Når våren kommer, skal nytt gress legges. Neste høst må 8. og 17. green vurderes. Dette er budsjettavhengig.
Hva som kan gjøres for å redusere spilletrykket diskuteres nå og gjennom vinteren.
Stengte oppvarmingsgreener grunnet blant annet værforhold og slitasje tilbake i sesong 2023 skapte debatt i sommer. Dette gjenspeiles også i svarene i medlemsundersøkelsen hvor klubben får veldig lave score på treningsfasiliteter sammenlignet med tidligere år.
Arbeid med å bedre forholdene på øvre oppvarmingsgreen foran terrassen ble igangsatt i høst og til våren skal det sås. Denne greenen vil derfor ikke kunne være i bruk i 2025.
Den nedre oppvarmingsgreenen utenfor Pro Shop vil være uendret i sesongen som kommer, men det planlegges å bytte gress til sesong 2026.
Les mer om forbedring av greener på banen og oppvarmingsgreenene ved klubbhuset.
Flere tilbakemeldinger
Pro Shop, trening, klubbens sosiale miljø, service og opplevelse, ledelse og informasjon, mat og drikke samt priser og produkter er andre områder som evalueres, i tillegg til bane og treningsfasiliteter. Her er en oppsummering:
Pro Shop. Her er responsen at det er tipp, topp service.
Trening. 16 prosent svarte at de har hatt en protime i år, mot 11 prosent i 2023. Tilbakemeldingene trenerne får er at de blant annet er «oppmerksomme og service minded» og at de forbedrer golfspillet. Skal medlemmers tilbakemelding forbedres må det være økt tilgjengelighet på protimer.
I høst startet vår nye head pro Magnus Ohlsson og neste sesong vil han, i tillegg til klubbens øvrige trenere, tilby mer kontinuitet og oppfølging gjennom kurs og protimer.
Klubbens sosiale miljø. På dette området er det små variasjoner fra fjoråret. Nytt i år var tiltaket med å samle alt gruppespill (senior herrer, damene og herrene) på én dag. På spørsmål om medlemmene syns dette var et godt tiltak ble resultatet en score på 7,5 på en skala fra 1 (helt uenig) til 10 (helt enig). Klubben vil i 2025 fortsette å utvikle blant annet medlemsdagen med tanke på å bedre det sosiale miljøet ytterligere.
På spørsmålet om det holdes for mange turneringer svarer 48 prosent «ja», mens 30 prosent svarer «nei». 22 prosent hadde «Ingen formening».
Service og opplevelse. Som allerede omtalt har både 9-hulls booking på mandager blitt positivt mottatt og overgangen fra fem til 12 dagers forhåndsbooking har gjort det lettere å planlegge spill.
På spørsmålet «Jeg opplever å få starttid omtrent når jeg ønsker det» er tilbakemeldingen bedre i 2024 enn i 2023, men at klubben må fortsette å sette søkelys på å bedre medlemmers tilgang på starttid.
Det meldes også at det oppleves noe mer venting under spill på banen.
Ledelse og informasjon. Tilbakemeldingen på påstanden «Jeg føler meg godt informert om vesentlige forhold og aktiviteter i kubben» er stabil fra år til år og også i år fikk vi bekreftete at medlemmene generelt er fornøyd.
Det avdekkes likevel et ønske fra respondentene om at klubbens ledelse informerer og involverer mer i beslutningsprosesser, spesielt de som påvirker spill og tilgjengelighet.
Nettsiden og nyhetsbrev per e-post er de to mest foretrukne informasjonskanalene blant respondentene uavhengig av alder og kjønn.
Mat og drikke. Tilbakemeldingene fra år til år er på det jevne. Det er noe lavere score på prisnivået, utvalg og kvalitet sammenlignet med tidligere år. Generelt ønsker respondentene et bredere og mer rimelig mattilbud.
Priser og produkter. Også på dette området er tilbakemeldingene på det jevne fra år til år. På påstanden «Jeg synes medlemskapet gir stor verdi for pengene» får klubben en score på 6,9 på en skala fra 1 (helt uenig) til 10 (helt enig).
Arbeidet med bedre medlemmers opplevelse av kvalitet, service, tilgjengelighet på banen, klubbmiljøet og treningstilbud vil forhåpentligvis bidra til en større aksept for prisnivået i klubben.