Stor spenning i årets Shakerpokal

Den tradisjonsrike Shakern ble spilt på Göteborgs Golf Klubb. Hvem som vant den gjeve cocktail-shakern i sølv kan du lese her.

Da Oslo Golfklubb ble stiftet i 1924 fikk klubben hjelp av venner i Sveriges eldste golfklubb, Göteborgs Golf Klubb (GGK), i forbindelse med byggingen av banen på Bogstad. Som takk for hjelpen, overrakte Oslo Golfklubb en cocktail-shaker i sølv til våre svenske venner. Svenskene svarte med å sette opp shakeren som en vandrepokal til en årlig turnering mellom våre to klubber, og dermed ble Shakerpokalen født i 1928. Hvert år siden den gang, med unntak av årene under og rett etter krigen og pandemiåret 2020, har klubbene kjempet om den gjeve pokalen.

Spilleformen i Shakern minner om Ryder Cup. 12 herrer fra hver klubb gjør opp om seieren over 54 hull der det spilles henholdsvis fourball bestball, foursome, og singlematcher. Det spilles annenhver gang i Oslo og i Göteborg, og i år spilte vi i fint sensommervær på Hovås, som ligger vakkert til i skjærgården sør for Göteborg.

GGK fikk en god start med 3.5 mot 2.5 poeng i bestball på lørdag formiddag, og kom også best ut av foursome med 4 mot 2 poeng. Dermed tok de med seg en ledelse på 7.5 mot 4.5 poeng inn i den tradisjonelle banketten på klubbhuset på lørdag kveld.

Kanskje ble svenskene for selvsikre, eller kanskje deres hele fem debutanter (av 12 spillere) ikke helt var forberedt på hva det vil si å spille singelmatcher mot norske Shakere etter en lang bankett, men fra start på søndag morgen var det veldig mye norsk på leaderboarden. Flere av de tidlige matchene ble vunnet av OGK, og vi begynte å øyne muligheten for noe så sjeldent som en borteseier i Shakerpokalen. Til slutt klarte svenskene å snu et par matcher og deres ankermenn med pluss i handicap rodde i land sine matcher med mange birdier. Dermed ble stillingen i singelmatchene 5.5-6.5 i favør OGK, men 13-11 i favør GGK totalt. OGK klarte det altså nesten, men ikke helt. Neste gang skal vi ta dem!

Det norske laget besto av Christopher Raanaas (kaptein), Stian Lange, Christian Storm, Jørgen Braathen, Pål Solberg, Ole Christian Selbekk, Frode Berntsen, Harald Ziegler, Anders Taucher, Henrik Hagness, Magnus Groseth og Knut Tjømøe (debutant). Sistnevnte imponerte stort ved å bli beste poengsanker i sin debut.

Stillingen etter 95 år, og 86 avholdte Shakermatcher, er 45 – 41 i favør GGK.

Neste match spilles på Bogstad i september 2024 – jubileumsåret til Oslo Golfklubb. Det vil sette en helt spesiell ramme rundt denne tradisjonsrike turneringen, noe både det norske og svenske Shakerlaget ser frem til!