Norsk storeslem i den 87. Shakerpokalen

Nordens eldste golfturnering, Shakerpokalen mellom Oslo Golfklubb og Göteborgs Golfklubb, ble avholdt 7.-8. september i et fantastisk sensommervær.

Turneringen spilles med tolvmannslag som konkurrerer i fourball og foursome lørdag og singlematcher søndag.

OGKs avtroppende kaptein Christopher Raanaas var naturlig nok svært sugen på å avslutte sitt verv med stil, og stilte et sterkt lag med både rutinerte ringrever og nytt blod. 2024 ble Christian Storms siste år som Shaker, mens debutant var Joachim Wahlstrøm.

Kaptein Christopher Raanaas

Lørdag formiddags fourballs ble en relativt jevn affære der mange matcher kunne tippet begge veier, men det norske laget hadde marginene på sin side og to delte matcher i tillegg til tre seiere, og dermed 4-2 ledelse til lunsj.

I ettermiddagens foursomes satte Bogstads menn inn støtet. I de to første matchene ble det deling og svensk seier, men de fire siste vant Norge overbevisende, og kunne gjøre seg klar for festmiddag med en komfortabel 8 ½ - 3 ½ ledelse.

Spiseriet besørget en festmiddag for slitne golfere til 20 i stil, våre svenske venner misunner oss virkelig både klubbhus og restaurant. Under middagen ga en rørt Christopher Raanaas kapteinskjedet videre til yngre krefter, og Magnus Groseth ble stolt utnevnt til det norske lagets nye kaptein.

Søndag morgen kunne man høre svenske stemmer mumle om the miracle at Medinah, dog uten sterk overbevisning i stemmen. Svenskene begynte sterkt med seier i den første singlematch, men derfra og inn var det total norsk dominans med seier i alle de resterende elleve matcher! Dermed ble sluttresultatet historisk. 19 ½  - 4 ½ er tangering av største seiersmargin, men med sifrene matchene ble vunnet med kan Kaptein Raanaas takke for seg med den mest overlegne seier i turneringens 87 år gamle historie!

Det norske laget takker banemannskap, klubb og restaurant for en fantastisk week-end og reiser neste år til Göteborg med golfbagene stinne av selvtillit og troen på en sjelden borteseier.