Greenhastighet (stimp), hva er det?

Stimpen er viktig for banekvalitet, men jevne og faste greener er avgjørende. På Bogstad sikter vi mot en stimp på rundt 9 +/- i det daglig spill.

Det er en del diskusjon og debatt rundt greenhastighet (stimpen), og det er kanskje nærliggende å mene at dette alene definerer banekvaliteten. Det er viktig å huske at stimpen bare er én av flere faktorer; det mest avgjørende er at greenene er jevne, faste og ærlige. Stimpen vil da naturlig reflektere disse forholdene, med visse justeringer.

Stimpen vi hører om fra de største turneringene på den internasjonale arenaen ligger vanligvis mellom 10 og 12 fot. Disse hastighetene er imidlertid kun relevante for internasjonale, prioriterte turneringer og bør ikke brukes som veiledning for daglig spill under norske forhold med tanke på klima.

Basert på samtaler med kollegaer som deler klubbens ambisjoner, ser vi at de fleste ligger mellom 8 og 9 +/- på stimpskalaen for daglig klubbspill. Stimpen måles etter klipp og tromling på morgenen og vil variere relativt mye fra morgenspill til ettermiddagsspill pga. gressvekst gjennom dagen. Dette merkes best i periodene mai, juni og deler av juli da vekstpotensialet er størst grunnet årstidens lys og temperaturforhold.

Vær og temperatur betyr mye for hastigheten. For eksempel kan regnvær etter klipping og tromling redusere stimpen med 1-2 fot. For å sikre en god balansert banekvalitet er det derfor viktig å justere vedlikeholdsmetoder (driften) i henhold til værforhold, spillebelastning og årstid.

På Bogstad har vi en klar målsetting om at stimpen skal ligge på rundt 9 +/- i det daglige spillet, mens vi under prioriterte turneringer sikter mot verdier rundt 10 +/-. For å oppnå dette justerer vi klippehøyden noe, tilpasser gjødslingsprogrammet, reduserer vanningen, utfører toppdressing med små mengder sand, og tromler daglig.

Det er hyggelig å vise frem vårt potensial ved spesielle anledninger, men det er viktig å ikke anvende disse tiltakene i den daglige forvaltningen over tid. Det vil gi for stor slitasje, mer sykdommer og dårligere spilleforhold. Vi merker allerede virkningen av høy spillebelastning under vedvarende fuktige forhold over lengre tid. Vi jobber kontinuerlig med å finne den rette balansen for alle våre medlemmer og gjester.

Hvordan måles greenhastigheten (stimpen)?

En stimpmåler er et standardisert verktøy som måler hvor langt ballen ruller på en green (greenhastighet) etter å ha blitt sluppet fra en bestemt høyde i en spesiallaget V-formet metallrenne, som vist på bildet. Ballen plasseres i et bestemt spor på måleren, og deretter heves måleren slik at ballen forlater sporet, ruller ned og videre bortover greenflaten til den stopper. Målingen utføres på et så flatt område på greenen som mulig, og prosedyren gjentas tre ganger i hver retning.

Den ideelle stimpverdien kan variere betydelig fra bane til bane av flere årsaker, inkludert banens design, greenenes onduleringer, værforhold og typen turnering som spilles (ferdighetsnivå).

Generelt kan man legge følgende stimpverdier til grunn:

• Vanlig klubbspill: 8 til 9 fot
  • Turneringsspill nasjonalt nivå f.eks NM: 10 fot
  • Profesjonelle turneringer (f.eks. PGA tour): 11-13 fot

En stimpmåler er primært et verktøy for banesjefen, med det overordnede målet å sikre en jevn og forutsigbar ballrull fra green til green på hele banen. I tillegg gir det en indikasjon på tilveksten av gresset, vurdert i forhold til temperatur og tilført næring.