Banestatus

Her følger en baneoppdatering når det gjelder forholdene på greenene, myrstankelbein på fairway og høyden på rougen.

Vi går nå inn i høstsesongen med noen bekymringer, særlig med tanke på de utfordringene vi møtte i fjor på grunn av mye nedbør. Den siste måneden har vi fått over 325 mm regn, og med høy spillebelastning er det lett å se paralleller til forrige høst. For å unngå slitasje på anlegget, spesielt greenene og oppvarmingsgreenene ved klubbhuset, må vi alle bidra: reparere nedslagsmerker og ta nødvendige forholdsregler.

I 2023 hadde våre krypkveinsgreener ca. 4,5 % tunrapp (Poa annua), men dette har mer enn doblet seg i 2024 på grunn av høy belastning og plantenes manglende reparasjonsevne. Dette har påvirket puttekvaliteten og ballens hastighet, spesielt når tunrappen setter frø.

Etter NM har vi jobbet systematisk med å fjerne frøhodene på tunrappen for å forbedre ballrullen og jevnheten. Dette er en mekanisk prosess som krever en mild form for vertikalskjæring, og vi vil fortsette denne innsatsen etter positive resultater så langt. De neste to årene vil vi vedlikeholde greenene som blandingsgreener, med mål om å integrere tunrappen med krypkveinen for en mer stabil og jevn putteoverflate. Dette fordrer noen små justeringer i vedlikeholdsregimet enn de siste årene hvor vi hadde tilnærmet rene krypveinsgreener. De fleste baner havner i denne situasjonen etter år med mye spill og slitasje.

Vi gir dette et forsøk for å oppnå samme høye kvalitet som vi forventer at greene på Bogstad skal ha. Fungerer dette ikke godt nok, bør vi gjennomføre utskiftning av greengresset evt. noe tidligere en rotasjonsplanen på 10 år.

Skadedyret mystankelbein på fairwayene

Mange har kanskje lagt merke til at kvaliteten på fairwayene har blitt redusert på enkelte områder. Årsaken til dette er et angrep av små myrstankelbeinlarver, som lever av gressrøttene. Dette fører til gul misfarging av gressteppet, redusert plantedekke, og i mange tilfeller en dødelig utgang av gressplantene på grunn av manglende evne til å ta opp vann og næring. For øyeblikket finnes det ingen lovlige eller tilgjengelige plantevernmidler som kan bekjempe disse larvene.

Myrstankelbein larver

Primærskadene nevnt over er utfordrende nok i seg selv, men det er de sekundæreskadene forårsaket av kråkene som er mest synlige. Kråkene roter opp gresset i jakten på larvene, noe som ytterligere skader fairwayene. Mange golfbaner på Østlandet opplever lignende problemer. Norsk Golf hadde nylig en artikkel om dette.

Når vi får slike skader, pleier vi å så med nye gressfrø i fairwayene. På steder hvor kråkene har hakket opp gresset, tilfører vi ny masse og sår inn nytt gress, eller vi legger ferdiggress. Vanligvis er disse rutinene tilstrekkelige for å sikre et bærekraftig spilleunderlag den påfølgende sesongen.

Vi krysser fingrene for at dette ikke blir en årlig hendelse. Ofte følger slike angrep sykluser, og en god tele før første snøfall kan bidra til å begrense neste generasjon myrstankelbeinlarver.

Roughen

Når det gjelder roughen, har det dessverre tatt lengre tid enn forventet etter NM å justere klippehøyden tilbake til det som er tilpasset vanlig klubbspill. Vi beklager dette, men forsinkelsen skyldes hovedsakelig værforhold som har gjort arbeidet utfordrende. Nå er roughen tilbake til den høyden som mange av våre medlemmer foretrekker, og vi håper at golfopplevelsen blir enda bedre – også for dem som ikke alltid treffer midt på fairwayen😉

Vi ønsker med dette alle en fin høstsesong med mange fine golfopplevelser.